Από τον βυθό της Πάρου στην κοιλάδα των Τεμπών - Στην Ελλάδα μόνο ο τίτλος της τραγωδίας αλλάζει- 25 χρόνια μετά, από ναυάγιο σε «ναυάγιο»
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά ┋

«Express Samina»· πέρασαν κιόλας 25 χρόνια; Τέμπη δυο χρόνια μετά, και τι έχει γίνει; Είναι που πιάνει να φθινοπωριάζει… Είναι και η φυλλοβόλος μνήμη που σκορπίζει τα γεγονότα και τα κάνει κιτρινισμένα «θυμάσαι;». Είναι και η μέρα σήμερα: 26 Σεπτεμβρίου…
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το… [σ.τ.σ: δεν θα πούμε σε τι αναφέρεται ο πολιτικός, ούτε ποιος είναι ο ομιλητής· τα αφήνουμε για πιο κάτω…] έφερε στην επιφάνεια μαζί με τους νεκρούς και την ελληνική πραγματικότητα. Έφερε στην επιφάνεια το μέγεθος της ανυπαρξίας του κρατικού μηχανισμού, της ανικανότητας, της διαπλοκής, του κομματισμού, την αλαζονεία, την ανυπαρξία ευθύνης και την απροθυμία της Κυβέρνησης να ρίξει φως. Άραγε, ποτέ κανείς και για τίποτα δεν ευθύνεται σ’ αυτόν τον τόπο;».
Παρένθεση: ερωτήματα Ελλήνων που έχουν μείνει αναπάντητα στο διηνεκές: «Πού πάμε;», «Ποιος κυβερνάει αυτόν τον τόπο;». «Ποιος ευθύνεται;»…
Στο προ-κείμενο τώρα. Θα μπορούσε ο ομιλητής, ο από του βήματος της Βουλής, να είναι ο σημερινός επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ ή ο του ΠΑΣΟΚ προεξάρχων, όμως… Αλλά πριν αποκαλύψουμε τον ρήτορα ας πάρουμε οιονεί απάντηση στα πιο πάνω ρηθέντα.
«Καταλήγω στο τρίτο και ίσως καθοριστικότερο ζήτημα: πώς μπορούμε να μετατρέψουμε μία τραγωδία σε ένα εφαλτήριο για να γίνουμε καλύτεροι… […] Προσπαθώ να ακολουθώ τη φράση του Καβάφη: «Πάντοτε την αλήθεια ομιλών, χωρίς κανένα μίσος για τους ψευδόμενους […] Θα προχωρήσουμε, λοιπόν. Θα πετύχουμε αυτά για τα οποία έχουμε δεσμευθεί. Σταθμός σε αυτή την πορεία θα είναι οι επόμενες μέρες».
Κουβέντες με ειδικό βάρος και σημασία που χάνεται στην ομίχλη του «παρελθόντος». Λοιπόν, ομιλητής πρώτος: Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, υπουργός Ναυτιλίας της κυβέρνησης Σαμαρά το 2014, βάλλει κατά της ηγεσίας του υπουργείου του «τότε» σχετικά με το ναυάγιο του «Express Samina». Τότε; Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ και υπουργός Ναυτιλίας ο Χρήστος Παπουτσής!
Η απάντηση έρχεται από τον Κυριακό Μητσοτάκη, περίπου 10 χρόνια μετά, Με τη διαφορά ότι ο Πρωθυπουργός- τώρα- αναφέρεται στο δυστύχημα των Τεμπών…
Κι’ από τον «Καβάφη» του Κυριάκου Μητσοτάκη στον Βάρναλη: «Χτες και σήμερα ίδια κι όμοια, χρόνια μπρος, χρόνια μετά… Η ύπαρξή σου σε σκοτάδια όλο πηχτότερα βουτά».
Μια μέρα- η πιο σωστά ένα βράδυ- σαν σήμερα, 26 Σεπτεμβρίου του 2000, βυθίζεται περίπου δυο μίλια από την ακτή της Πάρου το επιβατηγό πλοίο «Express Samina».
Το τεράστιο καράβι τραντάζεται ολόκληρο
Γράφει ο βετεράνος δημοσιογράφος Πάνος Σόμπολος στο βιβλίο του «Τα τραγικά γεγονότα της τελευταίας τριακονταετίας όπως τα έζησα»: «Για πάνω από ένα εικοσιτετράωρο οι Παριανοί και τα συνεργεία διάσωσης μάζευαν πτώματα από τους 472 επιβάτες και τα 61 μέλη του πληρώματος που υπήρχαν τη μοιραία εκείνη νύχτα στο καράβι. […] Ώρα 5 το απόγευμα, Τρίτη 26 Σεπτεμβρίου 2000. Το «Express Samina» αναχωρεί από τον Πειραιά για να πραγματοποιήσει το τακτικό του δρομολόγιο: Πειραιάς-Ικαρία-Σάμος με προσεγγίσεις στα λιμάνια Πάρου-Νάξου-Πάτμου. Ώρα 10:07 το βράδυ και ενώ το επιβατηγό-οχηματαγωγό κατευθυνόταν προς το λιμάνι της Πάρου, δυο μίλια ανοιχτά της Παροικιάς, προσκρούει στη μία από τις βραχονησίδες “Πόρτες”.
»Ακούγεται ένας τρομακτικός κρότος. Το τεράστιο καράβι τραντάζεται ολόκληρο. Ο κόσμος χτυπιέται. Επιβάτες και πλήρωμα αγωνιούν για τη ζωή τους και κάνουν ό,τι μπορούν για να σωθούν. Διαπιστώνεται ρήγμα περίπου 3 μέτρων στη δεξιά πλευρά των υφάλων, στη βάση του δεξιού πτερυγίου ευστάθειας, όπως προέκυψε αργότερα από την έρευνα των λιμενικών και των δικαστικών αρχών. Τα νερά αρχίζουν να εισρέουν στο πλοίο και μέσα σε χρονικό διάστημα 25 λεπτών το «Express Samina» βυθίζεται. Επιβάτες και πλήρωμα πέφτουν στη θάλασσα για να σωθούν όταν είδαν το σκάφος να γέρνει και να χάνεται σιγά σιγά στα νερά.[…] Το πανδαιμόνιο και οι κραυγές αγωνίας που ακούγονταν από κάθε πλευρά του βυθιζόμενου πλοίου ήταν κάτι το ανατριχιαστικό. Ο καπετάνιος εξέπεμψε σήμα κινδύνου και κάλεσε σε βοήθεια τα παραπλέοντα σκάφη καθώς και οποιαδήποτε υπηρεσία μπορούσε να προσφέρει βοήθεια.
»Πρώτοι έφθασαν οι παριανοί ψαράδες με τα καΐκια και τις βάρκες τους και μάζευαν τον κόσμο που πάλευε με τα κύματα. Στην περιοχή επικρατούσε κακοκαιρία και η ένταση των ανέμων όσο περνούσε η ώρα δυνάμωνε. Σύμφωνα με δηλώσεις των Λιμενικών, το μοιραίο βράδυ έπνεαν άνεμοι έως και 8 μποφόρ πράγμα που δυσκόλευε σημαντικά το έργο των σωστικών συνεργείων».
Δεν ήταν μόνο οι πνιγμένοι
Αυτά διαδραματίστηκαν εκείνο το σκοτεινό βράδυ του θανάτου. Απολογισμός; Ανασύρθηκαν από την ανταριασμένη θάλασσα 81 άνθρωποι νεκροί. Και δεν ήταν οι μόνοι που συνάντησαν τον Δημιουργό τους εξαιτίας του ναυαγίου. Ο υπολιμενάρχης της Πάρου Δημήτρης Μάλαμας, ενώ συντόνιζε το έργο της διάσωσης και αγωνιούσε για τους ναυαγούς, υπέστη έμφραγμα του μυοκαρδίου και κατέληξε λίγες ώρες μετά! Δυο μήνες μετά την τραγωδία, στις 29 Νοεμβρίου, ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Minoan Flying Dolphin στην οποία ανήκε το «Eξπρές Σαμίνα», Παντελής Σφηνιάς, αυτοκτόνησε πέφτοντας από τον έκτο όροφο των γραφείων της εταιρείας στο λιμάνι του Πειραιά.
Λίγο πριν πάει για παλιοσίδερα
Το «Express Samina» είχε ναυπηγηθεί το 1966 στα ναυπηγεία Chantiers de l'Atlantique στο Σεν Ναζέρ της Γαλλίας και έπειτα από μακρά θαλάσσια υπηρεσία τέθηκε σε λειτουργία υπό την Hellas Ferries το 1999. Στις 31 Δεκεμβρίου του 2001 θα συμπλήρωνε 35 χρόνια και σύμφωνα με την νομοθεσία θα έπρεπε να αποσυρθεί· το απέσυρε η θάλασσα…
Κατά τη διάρκεια των ερευνών των αιτίων του δυστυχήματος, ο δύτης Νικόλαος Λαμπράκος είχε καταγγείλει, κατά τις πρώτες του καταδύσεις τον Οκτώβριο του 2000, ότι γίνονταν προσπάθειες αλλοίωσης των στοιχείων του ναυαγίου· είχε αναφέρει πως κατά την πρώτη του κατάδυση στο πλοίο, το ραντάρ ήταν ακέραιο και μετά το βρήκε σπασμένο, ενώ από τη γέφυρα κάποια όργανα της κονσόλας είχαν αφαιρεθεί αλλά και συρτάρια που είχαν ψαχτεί αλλά και ότι κατά τις πρώτες μέρες του ναυαγίου βρέθηκαν ηλεκτρόδια οξυγονοκοπής στο βυθό!
Στο δυστύχημα των Τεμπών, οι συγγενείς των θυμάτων κραυγάζουν για αλλοίωση στοιχείων στον τόπο της τραγωδίας…
Για την υπόθεση του ναυαγίου ασκήθηκαν ποινικές διώξεις σε βάρος του πλοιάρχου και του υποπλοιάρχου- προφυλακίστηκαν- και σε άλλα μέλη του πληρώματος, καθώς και κατά των υπευθύνων της πλοιοκτήτριας εταιρείας.
Ο υπουργός έμεινε στην επιφάνεια...
Η δίκη για το ναυάγιο του «Express Samina» άρχισε στις 27 Μαΐου του 2005 στο τριμελές εφετείο κακουργημάτων Πειραιώς και στις 27 Φεβρουαρίου του 2006 εκδόθηκε η ετυμηγορία. Το δικαστήριο κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, ότι οι σωσίβιες λέμβοι ήταν σε καλή κατάσταση κι ότι η πρόσκρουση οφειλόταν σε κακή διακυβέρνηση κυρίως από τον υποπλοίαρχο, ενώ η γρήγορη βύθιση αποδόθηκε στο γεγονός ότι δεν ήταν κλειστές οι υδατοστεγείς θύρες· επιβλήθηκαν ποινές φυλάκισης στον πλοίαρχο, τον υποπλοίαρχο, τον ύπαρχο, στον Α' μηχανικό και τον ασυρματιστή.
Ο τότε υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Χρήστος Παπουτσής δεν παραιτήθηκε. Την επομένη ημέρα του ναυαγίου, ο Χρήστος Παπουτσής πήγε στην Πάρο με ελικόπτερο, και μια ημέρα μετά, στο Υπουργικό Συμβούλιο, εξέθεσε με λεπτομέρειες τις ευθύνες του υποπλοιάρχου του πλοίου ο οποίος «φλέρταρε μια γυναίκα δίνοντας λανθασμένη εντολή στον ναύτη που χειριζόταν το τιμόνι»...
Ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, δήλωσε πως «θα ριχτεί άπλετο φως». Και επισήμανε το τετριμμένο μετά τις τραγωδίες: «θα αποδοθούν ευθύνες, όσο ψηλά και αν υπάρχουν».
Για την τραγωδία των Τεμπών, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είπε από το βήμα της Βουλής: «Το κράτος, λοιπόν, ναι, μπορεί να «ηττήθηκε» στα Τέμπη. Αλλά το κράτος, ξέρετε, είναι και πολλά ακόμα. […] Θα χαθούν κάποιες μάχες, αλλά σας διαβεβαιώνω ότι τον πόλεμο αυτόν θα τον κερδίσουμε.
Η Νέα Δημοκρατία, το 2000 αξιωματική αντιπολίτευση, απέδωσε ευθύνες στην κυβέρνηση και στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας για την καθυστέρηση στη διάσωση των ναυαγών. Ο Κώστας Καραμανλής κατηγόρησε τον Κώστα Σημίτη για έλλειψη ευθιξίας και φιλότιμου, μίλησε για σαπιοκάραβα και για ευνοϊκή μεταχείριση των «Μινωικών Γραμμών», υποστηρίζοντας ότι υπάρχουν πολιτικές ευθύνες. Τα ίδια ακριβώς συνέβησαν και μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη με άλλα ονόματα και επιχειρήματα.
Η Νέα Δημοκρατία κατέθεσε, τότε, πρόταση για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής σχετικά με την ασφάλεια της ακτοπλοΐας, την οποία απέρριψε η Βουλή. Δεκτή έγινε η πρόταση για τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής που υποβλήθηκε από τους Βουλευτές του ΚΚΕ και αφορά στη διερεύνηση όλων των πλευρών που σχετίζονται με το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών.
Όλα τα ίδια μένουν...
Κι έχουν περάσει από τότε 25 χρόνια και τι άλλαξε; Μόνο τα ονόματα και οι ηλικίες των νεκρών. Οι πολιτικοί δεν άλλαξαν διόλου. Κάποιοι, τότε ΠΑΣΟΚ, σήμερα Νέα Δημοκρατία. Κάποιοι τότε «κατήγοροι», σήμερα «κατηγορούμενοι». Και οι Έλληνες δεν άλλαξαν στο παραμικρό. Ο Σαββάπουλος το ΄γραψε, όχι εμείς: «Μελαμψές φυλές κοντοπόδαρες... Κράτος ασυστόλων και πεσμένων κώλων· κωλοέλληνες».
Κι από εμάς: Μικρόνοες, δέσμιοι πνευματικά των Κομμάτων, αφελείς και καιροσκόποι, αυλόδουλοι και οσφυοκάμπτες, των αρχόντων λακέδες! Πάντοτε Έλληνες
Ένα καράβι βυθισμένο στην κοιλάδα των Τεμπών ή ένα τρένο σφηνωμένο στον βυθό ανοιχτά της Πάρου; Παραλογισμός, θρήνος και θάνατος. Στην Ελλάδα οι τραγωδίες περισσεύουν· μόνο οι τίτλοι τους αλλάζουν. Στην Ελλάδα μοναχά οι νεκροί δεν βλέπουν ότι όλα μένουν ίδια· αυτοί ησυχάζουν πιά…
Κραυγή απόγνωσης Έλληνα κτηνοτρόφου στο OPEN: «Ποια φέτα; Σε λίγο δε θα έχουμε γάλα ούτε για γιαούρτι»
Δύσκολες ώρες για τον πατέρα της Μέγκαν Μαρκλ - Ακρωτηριάστηκε το πόδι του και νοσηλεύεται στην εντατική
Κλήρωση Μουντιάλ 2026: Οι 12 όμιλοι για το μεγάλο ποδοσφαιρικό ραντεβού του καλοκαιριού
«Η Τουρκία εγκαταλείπει τα S-400 και ξεκινάει να προμηθεύεται F-35», λέει ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Άγκυρα
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



